Monday, January 26

Rancangan kahwin yang digagalkan.

Saya semakin dekat dengan perkahwinan. Jadi Sabtu itu saya ke kursus pra-perkahwinan dengan perasaan tenang dan ditemani bakal guardian angel saya. Dan disitu racangan saya untuk berkahwin telah dipatahkan oleh seorang lelaki berkemeja merah.

Oh hari pertama kursus itu, lelaki tersebut cuma berjersi pasukan Chelsea. Saya kenal benar wajah itu. Wajah itu pernah menenangkan perasaan saya, pernah muncul di hadapan saya acap kali, malah bibirnya juga pernah menyentuh pipi saya. Saya kenal benar raut itu tetapi wajah yang saya lihat pagi ini sedikit berbeda. Masih tenang seperti dulu tetapi jelas sosok tubuh di hadapan saya sedikit berisi dan kebahagian jelas terpancar di anak matanya. Dan saya tertanya-tanya.

Hari pertama itu saya tahu dia perasankan saya. Beberapa cubaan dia untuk senyum berjaya saya elakkan. Saya mengaku tubuh saya ketika itu begitu tak mampu menerima kejutan di hadapan. Saya menggigil dan peluh dingin mula memercik di dahi. Tetapi saya memang jelas dari dulu genius menyembunyikan perasaan. Jadi hari pertama itu saya cuma mengelak dan dia masih belagak seperti tiada apa. Sekali lagi saya tertanya-tanya.

Hari kedua saya berbaju kurung merah dengan tudung berona kelabu. Mewakili hati saya yang mula kelabu. Apakah rancangan kahwin saya akan berjaya? Beberapa kali saya bertanya kepada diri saya sendiri. Jawapannya buntu. Buntu sehingga apa yang diterangkan ustaz dihadapan tidak berjaya masuk ke dalam fikiran. Kegelisahan akhirnya berjaya dihidu bakal suami saya. Perasaan bersalah semakin tebal dan ia sangat menakutkan.

Pukul10:51 pagi, sesi rehat sudah 21 minit berlalu. Ada lebih kurang sembilan minit sebelum kursus akan bersambung. Saya mengambil keputusan untuk menghabiskan sembilan minit terakhir ke perpustakaan pusat kursus saya itu. Berseorangan. Tanpa bakal suami. Saya harus bersendiri dan bertenang. Tertarik dengan sebuah buku, saya menarik buku itu dari rak sebelum lelaki berkemeja merah kotak kelabu disebalik rak tersebut tersenyum lantas mematahkan rancangan saya untuk berkahwin.

Ini kali kedua lelaki tersebut mematahkan rancangan kahwin saya dalam mimpi. Dan saya bangun pagi ini dengan perasaan kecewa.

4 comments:

Anonymous said...

Sebenarnya...

Rancangan sebenar perkahwinan kamu ada di MPH..

Sudah tertulis, barangkali cuma belum di baca..

ezateme said...

Hebat....penuhh debaran

Judh said...

Berdebar kan? Hm.

Judh said...

Mungkin.