Monday, July 23

pistogynephobia .

Kepercayaan . Semua cinta di dunia butuh kepercayaan . Layakkah sesuatu perasaan itu dipanggil cinta jika tiada kepercayaan ? Ya , semua cinta . Semua tagihkan kepercayaan untuk berada ditempat paling atas .

Masakan kamu bisa cinta pada Tuhan padahal kamu tak pernah percaya kewujudan-Nya ? Sama juga , masakan kamu bisa cinta pada seseorang padahal tiada sedikit masa pun kamu cuba untuk percaya padanya .

Kekasih kamu pernah melakukan salah . Salah itu mungkin besar bagi kamu . Ya mungkin kamu rasa mempunyai kekasih yang lebihkan kawan-kawannya adalah salah yang paling besar bagi kamu . Kesalahan itu dilakukan berulang-ulang kali . Sedikit demi sedikit kepercayaan kamu diragut . Kepercayaan yang awalnya mengkoloni saham paling tinggi dalam hati kamu merundum jatuh .

Demi menjaga hati kamu , kamu memutuskan untuk meninggalkan hubungan itu setakat itu . Kamu sayangkan dia , tapi kamu mungkin lebih sayangkan diri kamu . Kamu betul-betul kehilangan kepercayaan , aset utama hubungan itu . Seperti tadi , masakan kamu bisa cinta kan sesuatu yang kamu tak percaya bukan ?

Bagaimana keadaan kekasih yang ditinggalkan ? Bagaimana jika dia sebenarnya memang tulus menyayangi kamu , tapi dalam masa yang sama begitu prihatin terhadap kawannya . Bagaimana sekiranya anda salah faham ? Bagaimana jika dia menyangka yang kamu sengaja mencari alasan untuk meninggalkan dia ? Tidakkah kamu berfikir untuk memberikan 1 lagi peluang untuk membaiki hubungan ? Mengapa kamu memilih untuk berhenti ?

google


Bagaimana jika kamu hanya mengalami  pistanthrophobia (fear of faith in men) atau pistogynephobia (fear of faith in women) ?

Atau mungkin kamu memang tak pernah cinta dia . 

Kamu keliru . 

8 comments:

conundrum said...

ok this entry fit me ==' its happen to me..i left her..yup for no reason..

Rokiah Wandah said...

why u dare to leave her conundrum ? ask ur heart . :)

Asyiqin Haulisah said...

bukan tiada kepercayaan, tp takut ditinggalkan.

Liza Razak said...

kepercayaan itu penting dalam perhubungan :)

ஜ miss klanika ஜ said...

tiada kepercayaan sama mcm jalin hubungan dgn bayang-bayang.

miza kimbum said...

yup,percaya itu kunci hubungan

Iffah Afeefah said...

bole tak aku ngaku ni aku?

errr harap fobia itu pergi

KinosKoko said...

i hope i dont have both of the fears..