Saturday, September 15

Ulangtahun.

Aku sendiri tidak tahu berapa lama laman ini dibiar sunyi . Mungkin tiada cerita luarbiasa yang berlaku dalam kehidupan aku , mungkin juga yang berlaku beberapa masa yang lepas adalah cerita yang kurang menyenangkan makanya aku fikir lebih baik aku diam . 

Tiada had waktu umur untuk menjadi matang bagi aku . Tidak perlu menambah umur untuk bertindak matang bagi aku . Manusia bisa berubah bila-bila masa dan titik utamanya ingin dan tak ingin . Jika anda di awal belasan tahun , di fasa paling mudah dikoloni tapi anda memilih untuk menjadi kakak yang tegas , adik yang mendengar kata , pelajar yang bertanggungjawab , kawan yang baik dan anak yang menghargai setiap pengorbanan induknya , aku sedang senyum dan tepuk tangan untuk anda . Mohon anda juga hadiahkan tepukan untuk diri anda . Tahniah , anda memang manusia paling utuh hatinya . 

Juga mengagumkan .

Aku manusia yang selalu hidup dengan dasar logikal . Yang mengenal aku memandang aku seorang yang sentiasa tidak serius . Aku ke kelas kadang-kadang tudung aku serabut juga . Aku bisa menangis waima aku diekori seekor kucing waima kucing itu comel . Aku kadang-kadang tidak senonoh juga . Suka bermain emosi juga orangnya . Cinta ? Hanya sekali dua aku begitu memandang cinta hal yang penting , selebihnya hanya bersuka .

Juga kadangkala , penyimpan orangnya . Ini fakta dari bonda aku .

Yang belum mengenal aku , aku memang sombong orangnya . Aku sehinggakan tak mampu melemparkan sedikit walaupun senyuman hambar pada orang asing . Aku pemarah . Aku susah senyum . Aku tidak suka mulakan sebuah conversation . Aku kakak yang sering dinasihati oleh seorang adik . Segala yang negatif ada pada aku . Tapi yang pasti di mata strangers , aku sombong .

Juga menjengkelkan barangkali .

Masa memang berlalu terlalu pantas . Kesalahan aku adalah tidak dapat mengejar waktu . Sudah jelas kedut dibelakang telinga ayah , bicara dan teguran bonda tak lagi lantang seperti dulu , abang kakak sudah pun melewati fasa berkeluarga . Ju bukan lagi ju yang kasar seperti dulu , dia 100% kakak aku yang ayu sekarang . Adik lelaki aku pun kadang-kadang mula bersikap matang dan selalunya melebihi aku . Adik ? Sudah 15 tahun walaupun masih dengan hobi mengumpul patung . Heaven sungguh punya cinta-cinta ini .



15 september 2012 bersamaan 27 syawal 1433 , enam limapuluhlima pagi nanti aku perempuan di 21 tahun . Tidak lebih yang aku mahu , mohon diberkati keluarga dan aku . Mohon Tuhan terangi hati aku hari ini , esok dan sehingga sampai waktunya . 

Selamat ulangtahun kelahiran untuk aku dan yang berkongsi sama tanggal dengan aku moga dipermudahkan urusan dunia dan akhiratmu . 

4 comments:

miza kimbum said...

selamat ulangtahun kakak ! (: moga Dia memberkati hidup mu , :)

Lia Ilnia said...

Selamat ulang tahun!, semoga panjang umur dan Allah sentiasa memberkati segala perkara dalam hidup. Aamiinn

Iffah Afeefah said...

selamat hari jdi utk kau y dikatakan sombong tu

Bard said...

Selamat hari lahir awk. Hehe. Salam kenal dari saya jugak. :)