Sunday, October 27

Rasa tak guna.

Ini cerita dimana petang itu saya sendiri di dapur bonda sambil ditemani bunyi gerimis diluar rumah. Saya suka begini. Bila bekerja, saya paling tak suka diganggu. Ini cubaan kali kedua saya, yang pertama kalinya sukar untuk ditafsirkan intipatinya tapi yang pasti jawapannya, saya pada yang pertama kalinya sedikit berjaya.
Jadi yang kedua kali ini saya yakin saya pasti lebih berjaya. Saya seperti bersungguh-sungguh melakukannya. Saya jadi lebih bersungguh-sungguh daripada mencari baju yang sesuai untuk temujanji pertama.
Tapi sayang, kadang-kadang apa yang kita mahu itu tak jadi nyata. Keropok yang saya goreng terlalu keras dan sukar untuk dimakan. Mungkin rezeki tong sampah hari ini.
Pedih tapi ini 
kenyataan hidup.

Bonda gua yang paling pandai ambil hati pun cepat-cepat tenangkan hati yang gundah gulana ni dengan berkata,  
takpe kak, nanti kalau kau goreng keropok rumah mak mertua, kalau keropok kau still serupa macamni, komfem dia makan juga. Orang yang gorengkan, semua jadi sedap." 

**Nangis bawah katil

No comments: