Monday, July 13

Move-on lah wei Part:l (A survivor is too busy to survive)

Aku beberapa kali menggolek-golekkan badan. Sekejap ke kiri, sekejap ke kanan dan mengekalkan posisi. Hanim di sebelah sibuk dengan telefon bimbit. Sesekali aku meletakkan bantal pemberian Mat Ale ke atas muka. Sebenarnya bantal tu Mat Ale pinjamkan tapi aku buat harta. Juga alas tidur hijau kelakar (Mat Ale yang kasi nama) yang aku gunakan sekarang. Aku henyakkan sepenuh hati sambil membayangkan aku sedang menghenyak hati Mat Ale. Padan muka! Bantal yang berat memenyekkan lagi hidung jambuku. Dan tanpa sedar ada senyuman mekar di bawah bantal.

“Nem, kau tahu tak kenapa aku steady je tengok gambar Mat Ale bersanding?” soalan itu juga terbit di bawah bantal. 

Hanim yang sibuk menelaah telefon bimbit berhenti seketika. Renungan pendek diberikan kepada aku dan disambut dengan senyuman penuh makna.

“Sebab kau ada boyfriend kan?” Hanim mula menyerkap jarang.
“Kau silap Nem. Boyfriend amende tah aku dah resign jawatan seorang makwe selama tujuh tahun. Aku steady sebab aku sepatutnya berbangga. Walaupun tak kahwin dengan Mat Ale tapi aku pernah win hati dia. Kau tahu siapa yang pertama dia bawak jumpa mak dia? Aku. Yang pertama dia belikan cincin, aku. Yang pertama mak dia peluk, aku. Yang pernah menikmati cinta dan kasih sayang dan perhatian dia pun aku. Aku dulu.”

Hanim menepuk lembut bahu aku sambil melepaskan keluhan kecil. Telefon bimbit sudah tak dipedulikan lagi. Hanim yakin aku perlukan bantuan segera. Setengah minit kemudian Hanim bilang dengan tenang,
“Move on la weiii.”

Aku kembali meletakkan bantal Mat Ale ke atas muka. Kali ini tiada senyuman yang memekar. Cuma tangisan yang ditahan-tahan dan azam untuk survive keluar dari fasa gerak-atas (baca:move on)

Sekian.

10 comments:

Anonymous said...

Yang pertama kene tggl dn meroyan AKU . KAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAK

Judh said...

Kurang hajar yaser!

Anonymous said...

Kah kah kah kaj k

Ayie Disagree said...

Judh, komen yaser tu celaka sangat kahkahkah.

oh, rasanya dah tak perlu jadi anonymous kan? :)

Anonymous said...

Fckk

Anonymous said...

Mula-mula baca macam sedih nak bersimpati,
Hujung-hujung rasa macam.....

Gelak jek la.. Hahahaha

Judh said...

Yaser selalu buli saya awak. Backup I please.

Judh said...

Insaflah yaser hm.

Judh said...

Hm berjaya juga buat orang ketawa.

Anonymous said...

Apa guna buat orang ketawa kalau sendiri menangis.. Lainla kalau menangis riang.. 😒😒😒