Friday, June 10

BLESSING.

Aku menaip entri ini selepas menziarahi jenazah seorang rakan di sebuah hospital . Ini kali pertama aku ziarah dan melihat sendiri jenazah yang sedia diuruskan . Pernah lah waktu Aki (atuk) aku kembali ke rahmatullah , tapi masa tu aku still tak faham apa itu sebuah kehilangan . She's not my 'best friend forever' she's just friend of friend of mine . Mungkin sebab itu aku lebih steady dari kawan-kawan yg lain . Tapi aku menangis bila melihat ayah ibunya , dan org kesayangannya . There's a story behind it . Sila baca dgn jiwa.

Maaf aku tak biasa menggunakan perkataan 'arwah' sbb  'I can feel she's around us' . Disini aku hanya ingin simpulkan yg cerita kita tak berakhir setelah kita pergi . We start a new story ! Cerita-cerita mereka yang kita tinggalkan di belakang . Cerita ayah ibu , keluarga , yang tersayang , rakan-rakan , rakan sekelas , rakan serumah , cerita sahabat-sahabat . Mereka-mereka yang perlu melalui lembaran baru , dan ia tanpa kita .

Can you imagine ? Semalam bergelak ketawa , berbalas senyuman , melakukan hal-hal bersama-sama n esoknya dia meninggalkan kita . Belum sempat memohon maaf atas kesilapan semalam , ye belum sempat membayar segala hutang , org yang kita sayang pergi begitu saja . Sewaktu keluarga , rakan-rakan mencium dia buat kali terakhir aku still lagi tak boleh menangis . Pelik , selalunya aku cepat tersentuh . Biarpun hanya sekali dua bertegur sapa . Fikiran kosong , pandangan kosong . Hanya ayat yang terpampang di pintu masuk bermain-main dalam kepala . 'Setiap yang hidup pasti akan mati' ! Aku hanya berdiri di sebelahnya memberi pelukan pada siapa sahaja yang memerlukan .

Alhamdulillah , sempurna akhirnya . Sedang melihat dari jauh jenazah yang dimasukkan didalam van jenazah , ayahnya menghampiri kami . Mohon kesalahan dia dimaafkan , he can't finished his words . Waktu itu aku betul-betul tersentuh . How heartbreaking . . I'm so sorry for the loss of such a special girl ! Aku yakin dia anak yang baik , dan kawan yang baik .

Giliran melawat her beloved one . Ya Allah , 1 lagi experience baru bagi aku . Semua yang ada di wad tersebut menangis , nampak terlalu kecewa ! Yang hanya aku boleh tonton dalam drama melayu . Betul-betul menyentuh perasaan aku .  It was a painful relationship . More painful than anything he's (her boyfriend) ever experienced I guess ! But many people have learned a lot from it . I learned that when our beloved is not fate to accompany us for a whole of our life , they will go and we must strong to let them go . Yes ! We must be strong than others ! We should smile letting them go ! We have to stop crying ! Allah knows everything !

Kita tidak tahu bila ajal kita akan tiba . Mungkin sebaik saja aku selesai menaip entri ini , giliran aku akan menyusul . Dan bila masanya sudah sampai kita akan tinggalkan semuanya di belakang . We'll start a new chapter , they will start a new story . Redhalah dgn pemergiannya . Ye aku bercakap mmg senang , tapi semuanya adalah kenyataan dan aku juga tak tau aku sendiri boleh redha kehilangan kesayangan ku .

*Al-fatihah untuk arwah yang telah pulang ke rahmatullah awal pagi tadi akibat kemalangan jalanraya . Semoga ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman . AMIN . .

10 comments:

puteraduyong said...

peringatan juga buat kita yang hidup...kita juga pasti menyusul...

Unknown said...

adoii sedeh la..al fatihah..bole tnye..dy meninggal sbb ape eh??

chegu abbas said...

semua yang hidup mesti akan mati....al-fatihah....

sarahomei said...

al-fatihah.....

mr.curly said...

al-fatihah..

♥ syafiqah sanusi ♥ said...

Al-fatihah :(

Unknown said...

al fatihah

Areyoudys said...

as salam..
alfatihah..
ya..sandaran-Nya dalam menegur dan memeperingatkan makhluk-Nya, tak terbatas..

sama-sama kita ingat memeperingati..
ameen..

piko said...

Al-Fatihah.. =(

Areyoudys said...

as salam..
aik? tak update?
pakcik datang~


entri santai tazkirah :

LAW OF TODAY : KINDNESS~

hohoho~
dududu..selalu pakcik dengar adik2 pakcik sebut. haha. ni pertama kali jumpa dalam internet.