Saturday, February 4

MANNERS .

Selamat bercuti pada yang sedang bercuti . Saya pun cuti . Dan cuti saya memang sebenar-benar cuti . Duduk mengadap luar tingkap , membiarkan panas mengguris pipi . Sila baca dengan  mood-mood awan nano . 

Apabila berdua-duaan dengan roomate di hujung minggu dengan suasana sekeliling yang sunyi haruslah saya terbuai-buai perasaan rindu terhadap rumah yang jauh nun di pantai Timur sana . Di kesunyian itu teragaklah saya untuk menaip setelah membawa jauh fikiran saya pada sesuatu  . - sila pening !

" Eh busuk lah kau , tak pakai deadoran ek ? "
" Muka kau tak cantiklah pakai tudung macam tu , buruk gila "
" Gemuk lah kau , makan berapa pinggan sehari "
" Kasut kau tak de yang cantik sikit ke ? "

Pernahkah tak dapat kawan semua benda tak kena kat mata dia ? Bagaimanakah berhadapan dengan kawan yang mulut longkang laser ? Pernah tak ada kawan mulut laser atau mungkin lebih laser dari laser ? hehe . . Mengikut pengalaman aku adalah kot zaman dulu-dulu . Orang-orang macam ni kadang ada sebab tersendiri jadi camtu . Kadang sebab takde benda nak cakap , satu lagi sebab jeles . Eh ?

Ada yang laser-laser ni bagi alasan ter'laser' sebab taknak kutuk belakang , so kutuk jela depan-depan kurang sikit dosa ye dak ? Eh memang lah kutuk belakang tu dosa , tapi kutuk depan dapat pahala ke . Kalau empunya badan yang kena laser kau tu tacink camne ? Lebih-lebih lagi kau sound deret depan teman-teman seperjuangan yang lain , tak ke kurang asam di situ ? Dah la dah guriskan hati seseorang malukan depan orang pulak tu . errrrr . .

Tidak perlulah kita sebagai rakyat Malaysia yang berpegang dengan prinsip 1 Malaysia nak jatuhkan orang lain dengan melaser orang yang kurang sempurna sikit dari kau . Maybe lah kau class kan jah so kau nak bajet-bajet hot tegur imej orang lain . Eh please , ada banyak cara nak kita nak tegur orang tolonglah jangan tegur macam tak belajar manners ye . *loser*

Orang macam ni senang je , kalau dia sembur kita , kita sembur balik . 
  • Kau jawab je "Ye aku tak pakai , mai duit aku nak beli Nivea . 
  • Senyum pastu cakap kuat-kuat " Janji ada orang sayang . . .
  • Buat-buat tak faham pastu tanya " Agak nak belanja aku makan ke apa ?
  • Dah takde soalan lain ? " Asal ? nak pinjam ???????

asal muka kau senget ? Kau DIAM ! -,-


Saya disini amatlah menentang sekeras-kerasnya aktiviti golongan-golongan mulut takde insurans ni . Euwwwww perasaan bagus mencurah-curah ke ladang gandum menyebabkan orang macam ni tanpa segan silu main sembur je orang lain . Perasaan orang tu adalah benda yang paling mahal untuk disakitkan . Kalau kau takde kerja lain , baik pergi mengaji . Takpun laser diri sendiri dulu baru orang lain . Hewhewhew . Maaf emosi pula haha . Btw , sama-sama lah kita saling jaga menjagai hati masing-masing . Kalau rasa nak kutuk sangat , kutuk belakang-belakang . macam aku selalu buat



Mu’adz Ibnu Jabir bertanya kepada Rasulullah SAW :
“Ya Rasul, jelaskanlan kepadaku tentang amal perbuatan  yang mewajibkan aku masuk surga dan menjauhkannya dari api neraka ?”
Rasulullah SAW bersabda:


’Jagalah ini (mulut/lidah) sambil beliau pegang. Dia bertanya lagi: ‘Ya Rasul, adakah tuntutan bagi perkataanku semuanya ? Rasulullah menjawab : “ Celaka kau, ketahuilah kebanyakan manusia terjerumus ke jurang neraka, akibat ucapan yang keluar dari lidahnya.” (Musnad Imam Ahmad No.21511 / Tirmidzi No. 2616 / Ibnu Majah No. 3973).



" Good manners are just a way of showing other people that we have respect for them.  ~Bill Kelly . . . . "

salam maulidur rasul .




8 comments:

Asyiqin Haulisah said...

mungkin beliau tak cukup kasih sayang. ;)

cik dila.. said...

hehe,,selalu gak jumpe org macam nih..butakan mata , pekakkan telinga je.:P

NINA AMIRA said...

byk org yang mcam nie. betul2 menyakitkan hati.

ayanuts said...

he..he..kalo org2 mcm ni kalo dia tegur pape memg mals nk jwb..senyap je..so nnti dia malu sndiri

starscream aisyah said...

org xde life mmg gitu :P

Einaz Shah Rizal Thomas said...

haiiiii awak ;)

jemput la dtang ke blog einaz. ada info penting untuk anda sebagai wanita, punca pad yang diperbuat daripada bahan kitar semula menyebabkan kanser rahim.takut kan..

Pondok Usang said...

berhati-hatilah... Salam MaulidurRasul... =)

NuruAshiA ♥ said...

be careful laa sweety :)
salam maulidur rasul ^^